Saturday 26 May 2018

Kidal



Kidal? Ya, aku seorang kidal. Satu-satunya kidal dalam keluarga aku.

Kidal ke yang buat aku istimewa?

Tak. Aku tekankan sekali lagi, TAK.

Kidal pernah buat aku rasa down. Kidal pernah buat aku rasa stress. Aku kena marah disebabkan aku guna tangan kiri pada perbuatan yang sepatutnya aku guna tangan kanan. Contohnya, makan menggunakan sudu atau garfu.

Ya, aku tahu kita makan memang sepatutnya tangan kanan tapi bagi seorang kidal ia jadi rumit untuk ubah tabiat tersebut atas dasar keselesaan. Setiap hari aku akan ingatkan diri sendiri untuk ubah tabiat aku bila makan menggunakan sudu. Aku juga manusia. Kadang-kadang aku terlupa. Sekali lagi aku dimarahi dan setiap kali mereka nampak aku guna tangan kiri aku akan dimarahi.

Aku mula rasa down. Rasa stress setiap kali kena marah. Aku mula buruk sangka. Aku mula persoalkan ketentuan Allah untuk aku. Kenapa Allah jadikan aku si kidal? Kenapa Allah tak jadikan aku seperti orang lain yang menggunakan tangan kanan?

Seolah-olah yang kiri dinampak jahat, yang kanan dilihat baik.

Aku tak sedar sebenarnya kidal jadikan aku unik. Kidal aku disertakan bakat. Bakat yang biasa tapi cukup membantu aku. Sejak itu, aku mula positifkan diri.

Aku cuba. Apa saja aktiviti harian aku yang perlu aku guna tangan kanan, aku usahakan sampai menjadi kebiasaan. Susah tapi aku cuba.

Sebenarnya untung menjadi si kidal ini. Aku boleh ajar diri aku menggunakan kedua-dua tangan dan bak kata orang multi-talented sebab kiri dan kanan mampu melakukan kerja. Tapi tidak kesemuanya aku mampu guna tangan kiri misalnya menggunakan tetikus (mouse) ketika bermain laptop kerana aktiviti ini aku telah dilatih sejak awal penggunaannya menggunakan tangan kanan. Jadi keselesaan itu lebih kepada penggunaan tangan kanan berbanding dengan tangan kiri.

Sama juga dengan makan menggunakan tangan. Walaupun aku si kidal, aku tetap diajar makan menggunakan tangan kanan dan itu sudah menjadi sebati dalam diri aku kerana adab dalam islam adalah memulakan sesuatu yang baik dengan sebelah kanan.

Jadi kenapa wujudnya orang si kidal ini ya? Adakah mereka tidak dilatih dan diajar oleh ibu bapa mereka sejak kecil?

Jawapannya adalah tidak. Aku telah pun dilatih untuk menggunakan tangan kanan dan setiap kali aku menggunakan tangan kiri pasti aku akan kena marah. Sebenarnya kidal adalah pengguna aktif otak sebelah kanannya. Jadi refleksi atau tindakbalas seseorang kidal ini lebih kepada tangan kiri apabila ingin memulakan sesuatu pekerjaan dan bukannya sengaja aku menjadi seorang kidal.

Kidal bukan bererti seseorang itu aneh mahupun cacat tetapi aku pandang kidal ini sebagai unik. Aku bersyukur Allah jadikan aku unik dan mempunyai kelainan berbanding dengan orang lain. Kajian juga ada memperkatakan bahawa kidal lebih cenderung ke arah bidang seni dan artistik. Ya dan aku tidak menafikan. Kebanyakannya adalah betul tetapi tidak semua. Masih juga ada si pengguna tangan 'normal' (kanan) yang berseni dan artistik.

Untuk pengetahuan anda, 13 Ogos merupakan tarikh yang dipilih untuk meraikan Hari Kidal Sedunia. Antara orang-orang ternama yang merupakan si kidal adalah Albert Einstein, Charles Darwin, Benjamin Franklin, Isaac Newton, Barack Obama, Bill Clinton, George H.W. Bush dan Gerarld Ford. Antara selebriti luar yang juga merupakan kidal adalah Justin Bieber, Adam Levine, Tom Cruise, Whoopi Goldberg, Paul McCartney, Oprah Winfrey, Celine Dion, Jennifer Lawrence, Brad Pitt, Angelina Jolie, Marilyn Monroe, Kurt Cobain, dan Jimi Hendrix.

Menurut sumber dari https://www.thevocket.com,

Jika kedua orang tua kidal, maka ada kemungkinan 50% keturunan mereka juga akan kidal. Sebaliknya, jika kedua orang tua tidak kidal, kemungkinan untuk anda menjadi golongan atasan seperti kami adalah 2% sahaja.

Ya. Aku merupakan golongan 2% itu kerana mama dan abah aku bukan golongan kidal. Kalau nak tahu lebih lanjut boleh google fakta menarik untuk golongan kidal. Kebanyakan peratusan kidal lebih kepada golongan lelaki berbanding wanita manakala peratusan kidal lebih rendah berbanding dengan golongan tangan 'normal'.

Walaupun aku menghadapi kesukaran menggunakan objek tertentu yang kebanyakannya dicipta berdasarkan penggunaan tangan kanan tapi Alhamdulillah aku masih mampu menggunakannya dengan baik. Aku pernah diajar oleh mama untuk menyiang ikan dan mama menghadapi kesukaran untuk mengajar aku cara memotong dek kerana mama aku mengajar menggunakan tangan kanan manakala aku menggunakan tangan kiri jadi cara aku memegang pisau dilihat lebih berbahaya sedangkan tidak bagi aku atas faktor keselesaan.

Aku juga menghadapi kesukaran ketika aku mengaji atau membaca Al-Quran kerana aku sering menggunakan tangan kiri untuk menunjuk pada ayat yang sedang dibaca. Sering kali aku ditegur oleh ustaz dan ustazah kerana adab membaca Al-Quran adalah menunjukkan ayat yang dibaca menggunakan sebelah kanan. Tidak termasuk lagi kesukaran dalam menulis ketika semua kawan-kawan kau mostly menggunakan tangan kanan. Aku pasti akan memerlukan ruang supaya aku tidak bersentuhan dengan mereka yang menulis menggunakan tangan kanan.

Bukan mudah sebenarnya menjadi si kidal. Jadi bagi masyarakat luar sana, jangan mudah judge atau menghukum golongan kidal sesuka hati kerana Allah menciptakan manusia itu berbeza-beza kemampuan dan kebolehannya. Segalanya memerlukan latihan bagi si kidal untuk mahir menggunakan tangan kanan juga. Jangan rasa diri ini terlalu hebat bila Allah jadikan kau normal macam orang lain dan kau pandang orang kidal itu sebagai satu kecacatan.

Bermula dengan kidal, aku mula mengenali dan asah bakat dalam diri aku sendiri. Walaupun aku berbeza, aku yakin ada sesuatu yang aku boleh buat sama seperti golongan tangan kanan mampu buat. Satu kata yang aku pegang adalah CUBA.

2 comments:

Unknown said...

saya pun tangan kiri, memang agak kekok pegang sudu time nak makan. .😁

Anonymous said...

Aku pun kidal. One day, pegi kenduri kawin cousin then duduk satu meja dengan makcik2 and nenek2. ada sorang nenek ni(makan satu meja dgn aku)(meja bulat besau) tepuk meja and cakap "Mana boleh makan tangan kiri! Siapa ajar?". Kuat wh. Terus hilang selera makan aku. Padahal baru dua sudu masuk mulut. Lalu aku membawa diri pegi kat meja buffet ambik kuih2 and cari spot lain untuk duduk makan. Ok, maybe tak pe lah dia nak tegur aku macam tu, sebab kat meja tu boleh kata aku yang paling muda. Masalah nya, kt meja tu ada abah aku and pakcik aku yang dua2 kidal juga. Bila aku duduk balik kat meja tadi, mak aku pun cerita benda sama nenek tu cakap tapi kali ni dia tegur abah and pakcik aku. Like wth nek? Kalau ye la kut nak tegur bukan gitu cara nya. Xke malu muka kita yang kidal ni?