Tuesday 4 September 2018

Bakat

 
Bakat atau dalam Bahasa inggeris orang panggil skill.

Semua manusia dikurniakan bakat atau kebolehan oleh Allah. Kita sebenarnya yang tidak sedar atau kita rasakan kebolehan itu sebagai kekurangan dalam diri kita sendiri. Macam mana yang dimaksudkan dengan kita tidak sedar itu?

Sebagai contoh, 

Kita dapat memahami dengan cepat dan mampu membuat perkiraan matematik dengan pantas berbanding dengan orang lain yang mungkin tercari-cari kalkulator atau sedang mengira jari jemarinya untuk mendapatkan jawapan.

Nampak mudah dan anda rasa perkara ini hanya kebiasaan. Sebenarnya itu adalah bakat yang Allah anugerahkan untuk anda dalam memahami dan cekap dalam membuat sebarang perkiraan berbanding dengan perkara lain yang dalam diam mungkin anda tidak sedar.

Allah telah menciptakan otak dan seluruh anggota badan kita yang terdiri daripada pelbagai fungsi, tujuan dan kemahiran. Yang membezakan kita adalah bakat kita sendiri. Sejauh mana kita mempelajari untuk mengasah bakat yang terpendam dalam diri kita dan sejauh mana jugakah kita menggunakan bakat yang kita ada kepada diri kita sendiri, keluarga dan masyarakat.

Jadi jangan pernah sesekali berkata,

Aku tak ada bakat macam kau…

Tetapi yakin yang sebenarnya bakat anda dalam bidang lain. Allah tidak menjadikan semua manusia itu sama warna kulitnya, sama bahasa pertuturannya, sama warna rambut dan matanya, sama ketinggiannya kerana Allah ingin kita melihat variasi atau kepelbagaian dalam sesuatu perkara. Allah ingin membuktikan bahawa kita diciptakan dengan personaliti dan kebolehan berbeza supaya kita sama-sama belajar antara satu sama lain dan saling menyumbang bakat masing-masing.

Bakat dan kelebihan yang kita ada cuma nampak sedikit dan oleh itu kita perlukan ilmu, latihan dan masa untuk mengasah bakat tersebut supaya lebih praktikal dan menyerlah. Mungkin anda lemah dalam perkiraan tapi anda mampu memahami ilmu sains atau mungkin anda hebat dalam teknologi/IT yang kemungkinan nampak rumit bagi orang lain. Mungkin anda lemah dalam seni lukis tapi siapa tahu anda hebat dalam memasak atau mungkin juga hebat dalam sukan.

Banyak sebenarnya bidang yang kita ada dan banyak juga sebenarnya bakat yang kita mungkin tak tahu sebab kita belum pernah mencuba atau belajar. Belum cuba dah mengaku kalah sebab kita setkan minda kita yang kita tak boleh buat, then sampai bila-bila kita takkan boleh buat.

Untuk pengetahuan anda, Minda kita adalah sebenarnya motivasi terkuat untuk diri kita sendiri kalau kita betul-betul bersungguh dan terus setkan minda kita ke arah positif. Siapa lagi yang kita harapkan untuk motivasikan diri kita melainkan diri kita sendiri. You deserve better for what you do so why we need to give up? Bukankah kegagalan itu sebahagian daripada kejayaan?

Aku pun bermula dari bawah, sejak kecil memang suka melukis. Conteng buku sana sini tapi aku tak pernah sedar dan aku rasa memang itu tabiat budak-budak kecil yang suka menconteng sana sini.

Sejak masuk sekolah rendah, aku mula suka lukis kartun-kartun walaupun tak jadi. Aku tak pernah rasa bosan dan tetap lukis walaupun tak jadi dan lama-kelamaan bila aku berjaya melukis watak kartun kegemaran aku, aku seronok. Rasa macam dunia ini ana yang punya, hahaha.

Sejak itu aku akan lukis apa sahaja kartun yang aku pandai lukis dan aku jual lukisan aku. Masa tu jual dalam 20 sen, 30 sen 50 sen dan paling mahal RM1.00. Duit yang tak seberapa aku dapat tu aku beli makanan masa balik sekolah kat luar pagar.
Kadang aku lukis satu watak kartun sebesar kertas lukisan dan bagi dekat guru kelas untuk tampal dalam kelas sama ada di pintu masuk kelas atau di papan kenyataan seni.

Satu kekurangan aku adalah aku seorang yang kurang confident dan tidak suka bersaing. Sebab itu, aku hanya suka melukis sebagai hobi sahaja dan takkan masuk apa-apa pertandingan sama ada di peringkat sekolah atau peringkat lain.

Masuk sekolah menengah aku manfaatkan kelas seni aku dengan focus belajar skill seni sebab seni tak pernah bosan atau mengantuk. Hahaha. Kalau kelas lain dah tersengguk sebab mengantuk. Masuk tingkatan enam pun masih setia menjadi pelajar seni.

Aku suka melukis daripada mewarna so jangan ingat semua orang pandai melukis dia pandai mewarna tau. Hahaha. Aku boleh mewarna tapi depend kepada media yang aku gunakan. Watercolour dengan colour pencil yes but not marker! Im failed!

Tahu tak aku pernah berhenti melukis masa sekolah menengah sebab result exam aku teruk. Aku rasa apa yang aku buat ni semua mengarut dan tak ada manfaat. Jadi aku tukar hobi baru iaitu membaca. Aku mula berjinak dan minat membaca novel-novel dan kemudian buku-buku yang berunsur motivasi/agama dan akhirnya beralih ke arah novel-novel inggeris untuk tujuan meningkatkan pemahaman dalam Bahasa inggeris. Disebabkan hobi baru ini, aku tinggalkan pensil dan kertas, aku tinggalkan minat asal aku iaitu melukis.

Then, suatu hari aku terlihat kawan sekelas aku melukis. Simple tapi cantik di mata aku. Aku mula triggered. Rasa nak melukis membuak-buak dalam diri. Balik rumah selepas selesai makan semua, terus gapai pencil, kertas dengan buku rujukan yang ada kartun untuk melukis. Tangan perlahan-lahan mula melakar garisan. Kali ini aku mengambil masa yang agak lama untuk melukis. Tangan aku kaku dan keras. Seolah-olah aku baru belajar melukis. Setiap kali aku melukis aku gagal, rasa nak give up sebab lukisan aku tak jadi seperti yang aku harapkan.

Selepas berkali-kali mencuba dan melukis kembali untuk melembutkan balik tangan aku yang keras ni, aku berjaya. Kemudian aku seimbangkan masa yang aku ada untuk melukis dan membaca sehingga ke hari ini.

Kesimpulannya, aku nak cakap setiap bakat yang kita ada jangan sesekali abaikan. Keep practicing dan insya-Allah akan jadi mudah. Lain orang lain bakatnya. Jangan bandingkan diri kita dengan orang lain ke arah negatif tetapi bandingkan untuk ke arah positif supaya kita dapat memperbaiki diri sendiri.

So Dont compare because we are all different.

Bagi yang nak tengok my drawings boleh ke instagram @emmaashri_arts or #emmaashri_arts.

No comments: